Els investigadors Cecilio Garriga i Teresa Cantillo van assistir a la reunió per presentar els seus projectes en llenguatge planer.
Els dies 26 i 27 de maig, la Reial Acadèmia Espanyola (RAE) va celebrar la reunió preparatòria per definir alguns dels eixos principals que es tractaran a la tercera edició de la Convenció de la Xarxa Panhispànica de Llenguatge Planer i Accessible. Aquest esdeveniment internacional reuneix les principals institucions dedicades a la llengua hispànica i està previst per l'octubre de 2026.
Els investigadors Cecilio Garriga i Teresa Cantillo, membres d’AccessCat amb el grup Neolcyt, van assistir a la reunió en representació de la UAB. En concret, van formar part de la sessió 4, dedicada a la intel·ligència artificial i les tecnologies del llenguatge. El grup, que treballa principalment en l’àmbit del llenguatge clar, amb l’ànim de fer accessible, entenedor i comprensible el lèxic científic i especialitzat, va presentar diversos projectes:
- MarIAterm, que utilitza la IA generativa per fer accessible, amb llenguatge planer i lectura fàcil, les definicions dels tecnicismes del diccionari de la RAE. Pots saber més d’aquest projecte en el seminari organitzat pel grup TraDiLex (també membre de la xarxa) en què presentaven la tecnologia: aquí tens la filmació.
- CalMed, que crea un corpus de qualitat i entenedor amb llenguatge planer sobre textos mèdics de salut femenina.
Sobre la Xarxa Panhispànica de Llenguatge Planer i Accessible: aquest projecte va néixer l'estiu de 2022 impulsat per la Reial Acadèmia Espanyola (RAE). Es va formar amb dos objectius. Primer, fomentar el llenguatge planer i accessible com a eina democràtica. Segon, fer que les autoritats l'assegurin en tots els àmbits públics. Entendre per què el llenguatge planer és una eina democràtica és simple: "és un dret fonamental dels ciutadans comprendre les lleis i les normes bàsiques", assegura la RAE. Aquesta xarxa està formada per desenes d'institucions i entitats, entre elles, el grup de recerca Neolcyt (UAB).